Hallo Turkije! - Reisverslag uit Kayseri, Turkije van Yalou Heijden - WaarBenJij.nu Hallo Turkije! - Reisverslag uit Kayseri, Turkije van Yalou Heijden - WaarBenJij.nu

Hallo Turkije!

Blijf op de hoogte en volg Yalou

26 September 2012 | Turkije, Kayseri

hoi hoi, momenteel zitten we op 1498km hoogte en vliegen we boven Roemenie. Over een uur en achttien minuten landen we op Istanbul als alles goed gaat.

Gisteravond hebben we de laatste aanpassingen aan ons intervieuwlijstje toegepast, althans dat was wat we dachten. Na heel wat overleg en gestres in de groepschat op whatsapp en op en neer gemail met de leraar waren we om midernacht nog niet klaar en waren we gedoemd om op schiphol en in het vliegtuig verder te werken, dus dat deden we dan maar...
Het is de bedoeling dat we morgen mensen gaan nterviewen in Turkije en van die gegevens die we daar verzamelen moet een project worden opgezet om ervoor te zorgen dat de intergratie op school en met de overheid soepeler veloopt. Veel vragen van ons waren niet goed gesteld, te ingewikkeld of hadden er simpel weg niks mee te maken, dus dat moesten we veranderen. Hopelijk wordt onze laatse versie wel eindelijk goed gekeurd, want k heb het wel gehad, en ik denk dat ik namenjs mjn groepje spreek! Mijn fantasie is in ieder geval op.

Maar goed, ik lag kwart over twaalf ook eindelijk in mn nest en heb na acht korte uurtjes mn warme bedje weer verlaten, de laatste spulletjes in mn koffer gegooid om vervolgens veel te vroeg met mn moeder op schiphol te staan. Maar we waren optijd! Na een kop thee achterover geslagen te hebben en heel wat mensen bekeken te hebben, gingen we opzoek naar het meeting point waar de rest een voor een kwam aan kaken. Als je zo om je heen kjkt daar zie je zo veel verschillende mensen, zoveel soorten, rassen, met kleine koffers, grote koffers, mega backpacks, muziek instrumenten en noem het maar op! Als je dat zo ziet heb ik zo veel zin om gewoon te gaan backpacken, en veel verder dan Turkije te gaan! nog twee jaartjes al het goed is! :D

Inmiddels zitten we weer in het tweede vliegtuig op weg naar Kayseri. Het eerste probleem had zich al weer voor gedaan... Wij staan op Istanbul Airport of hoe het daar ook heet en Anne was de filmcamera van ons groepje vergeten in het vliegtuig..
Gelukkig was hij al weer vrij snel terrecht, goede service! (: haha
Na geld omgewisseld te hebben en wat drinken te hebben gekocht, hebben we de meest vieze patat ooit (burger king, afrader!) in rap tempo naar binnen geporpt en ons vliegtuig opgezocht. We vliegen nu ongeveer boven Ankera en zijn nog hard bezig met de, inmiddels door onszelf goed gekeurde vragen, te vertalen naar het Engels. Nog een klein half uurtje en we zijn in Kayseri.

Inmiddels zitten we lekker op onze luxe kamer, waar ik alles heb overgetypt op Lotte dr laptop, Thnx lot! Het was een groot feestje in de bus naar het hotel, iedereen op elkaar gepropt, muziek kei hard aan en alles is gefilmd, kan niet wachten om het te zien.
Het hotel verbaasde ons ook enorm! Ik lig met Daisy op een kamer en we hebben alle twee een mega bed, breedbeeld tv en een douche met massage stand ofzo. o en niet te vergeten, onze uber vette sloffen! foto's volgen ;)
Morgen ochtend vroeg op, dus we gaan zo lekker slapen.
Welterusten allemaal,
Groetjes vanuit Turkije!

Verslag uit: Turkije, Kayseri

Comenius Project, Turkije.

Het Comenius Project gaat kort gezegd over intergratie en imigratie, wat wij (leerlingen uit Nederland, Italie, Duitsland en Turkije) gaan onderzoeken. Op de website: www.comeniusinternational.eu stond een mooi stukje wat alles compleet samenvat, weliswaar in het engels, maar toch:

This project will be about migration and integration from 1945 to now. First of all we study the history of migration concerning the countries involved in the project. The students will think about the different kinds of migration and the reasons why people leave their home countries. After that we will focus on the problems resulting in the participating countries. In this subject we have to look at both sides of the problem: What are the problems for an immigrant when he wants to be integrated in another society and culture? What problems have modern societies like: Italy, the Netherlands and Germany to integrate people with another cultural background? It is elementary for us to find possible solutions and tools we can provide for students, teachers, school management, city council etc. to enable to cope with these problems. The solutions we find will be transferred to the curriculum in our schools to change behaviour and attitudes. So the final aim is to enable students to make the right choices and form their own opinion about the covered subject.
At the end of the project we want to produce a guide (brochure, website...) with recommendations for other schools how to handle these problems and integrate pupils with different migration background into school and society.
During our project we want the pupils to work together in international teams and look at the problems from different angles. The students of the three schools will work together and share their findings on a regular basis via email, Facebook or using video conferencing (skype) technology. This will supplement the three conferences taking place in the three schools that participate in the project. In these conferences about 80 students from all partners are involved!

Het programma ziet er als volgt uit:
Woensdag 26 september 2012 vertrekken wij, 17 leerlingen van het Kennemer College Beverwijk samen met twee leraren naar Turkije. We vliegen vanaf Schiphol en hebben een tussenstop in Istanbul, waar we s'avonds weer verder vliegen naar onze eindbestemming Kayser en lekker(?) gaan slapen in een hoteli.

Donderdag gaan wij beginnen, verdeeld in drie groepen, aan een video-opdracht in het centrum van Kayseri. Samen met een Turkse leerling gaan we de stad verkennen en mensen interviewen, wat later verwerkt wordt tot een documentaire. Ook bezoeken wij de school Nuh Mehemt Kuckucalik Anadolu Lisesi (een hele mond vol..) Waar ook nog enkele interviews worden afgenomen met leerlingen en leraren.

Vrijdag gaan we met onze eigen Nederlandse elite op dagexcursie naar Cappadocië. Een, schijnbaar heel mooi, gebied dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. "(...)Een spectaculair landschap, geheel gebeeldhouwd door erosie." aldus wikipedia, dus ik ben benieuwd.

Zaterdag volgt er nog een dagexcursie naar de Erciyes Mountains. Een uitgedoofde vulkaan van bijna 4000 meter hoog.
Die avond, dat alweer de laatste avond in Turkije is, sluiten we af met een eindfeest samen met de andere deelnemende scholen uit Italië en Duitsland.

Zondag 30 september 2012 vliegen we weer terug naar Nederland.

Ik ga proberen (ligt eraan of ik mogelijkheid heb tot internet en of ik er tijd voor heb) om iedere dag een klein verslag hier op te zetten om de vrienden en familie op de hoogte te houden.